torsdag, maj 12, 2011

Likheten mellan Kartagos fall och den svenska skolans

Med 99% envishet och 1% skicklighet har folkpartisten Jan Björklund byggt hela sin politiska karriär på en enda lögn, en enda hårt fasthållen tes. Med samma strategi som Cato den äldre, som avslutade varje anförande i senaten med orden: "för övrigt anser jag att Kartago bör förintas" har Jan Björklund sluggat sig fram till utbildningsministerposten. Snyggt jobbat av en major som på så sätt fått sin plats i solen, men en katastrof snart lika omfattande för Sveriges skolor som den som drabbade Kartago, om vi inte stoppar honom i tid.


De flesta jag träffar i skolvärlden skrattar åt eller gråter över den man som byggt hela sin politiska karriär helt på lögner, utbildningsminister Jan Björklund. Det märkligaste av allt -han har fått stå oemotsagd alla dessa år.        
     Äntligen en lärare som på DN debatt beskriver en skola som jag känner igen. Inte major Jans skickligt lanserade och envist intrummade nidbild.

Läs läraren Fredrik Larssons hela text i DN för den speglar enligt min mening samma verklighet jag mött under mina 18 år som kringflackande föredragshållare på skolor från Malmö i söder till Kiruna i norr. Från Lysekil i väster till Haparanda i öster. 

2 kommentarer:

Björn Felten sa...

Lång kommentar raderad ("tyvärr kunde vi inte bla bla bla...")

Blir även denna raderad månne?

Peter Madison sa...

Enligt major Björklund ska skolk synas i betyget vilket betyder att alla som blir mobbade i skolorna och av förklarliga skäl inte vill träffa sina plågoandar där även nu också blir nedgjord av blådåren Björklund.

Alla tonårstjejer och killar som lider av aneroxi eller andra sjukdomar och som av givna skäl inte orkar gå till skolan får också ytterligare en dänga av Björklund.

Björklund är ett ärkepucko.