tisdag, april 13, 2010

Vlog 1 - Att återfinna sig själv



Imorgon ska jag börja jobba som vanligt anställd. Det var över 20 år sedan. Lika länge som jag har gjort uppehåll i min telemarkåkning, slår det mig nu.

Vad har jag gjort dessa 20 år? Jag har sakta men säkert glömt bort hur man gör när man är lycklig. Att vara lycklig är att vara i nuet. Att inte tänka på dåtid eller framtid eller oroa sig för hur man ska få ihop det ekonomiskt.

Som egen företagare (författare) har jag oroats så mycket att jag inte vet vad, fast jag inte förstått det. Mina kroppsvätskor har sakta men säkert blivit alldeles sunkiga. Först märker man det inte. De första åren som egen är allt kul och spännande - även om man tjänar mindre än varje annan lön en löntagare kan ha tycker man det är kul och himmelen och lite till. Man tror sig snudda vid stjärnorna.

Sen smyger det sig på en utan att man märker det. Man gnor och gnor. Man glömmer åka skidor. Man glömmer ta semester. Man sjukskriver sig aldrig. I mitt fall har jag jobbat konstant;  skrivit böcker, planerat böcker, eller planerat föredragsturnéer eller genomfört föredrag och malt på i denna cirkel, år ut och år in.

Jag har stått på tå i 20 år.

Idag släppte jag greppet. Stack till Åre och köpte ett par skidor till eftersäsongpris och körde så det brände i låren.

Jag återvann lyckan. Och nu ska jag fan i mig behålla den.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis och lycka till !!!


LG Ericsson

Peter Madison sa...

ÄNTLIGEN! Tänk att det ska ta 20 år innan du börjar begripa! Tänk att du blivit nörd också som filmar dig själv med en mobiltelefon...;)

Heja dig!

/bro

Anders sa...

@ LG: Tack!

@ Peter: Det är bara att erkänna. Jag har varit rätt korkad i alla dessa år!

Nu är det ändring på det!

Och jag kommer nog att fortsätta att nörda mig! :-)

Lars-Erick Forsgren sa...

Men trots allt tror jag inte att du helt vill ha varit utan dessa år. Du har visserligen inte fått många kronor för ditt skrivande etc, men du har gjort det. Du har skrivit och uttryckt dig. Publicerat böcker. Påverkat människor på olika sätt.

Fastän, visst är det skönt med en fast inkomst. Att vara egen företagare är svårt. Kanske allra mest om man är det i ngn slags konstnärlig bransch.

Medvetenheten om det är dock låg spec i det parti som du numera kallar ditt. Där skylls företagare mest för att vara skattefuskare och utsugare. I vart fall bland fotfolket. (Fastän jobba svart, det får man göra som sosse... )

Anders sa...

@ Lars-Erick: Inte vill jag vara utan de här åren. Det är ju fullt medvetna val jag gjort - och trots allt har jag ju klarat mig ekonomiskt, hoppat fallskärm, rest i Asien och Amerika, skaffat familj och hus... så det är inte synd om mig. men nu tog orken och pengarna slut!

Men skam den som ger sig!! Så fort jag pustat ut tänker jag naturligtvis försöka starta upp min rörelse igen:)

* **
Vad gäller företagande och sossar.
Återigen. I min Arbetarkommun söker man efter fler små- och enmansföretagare just för att få kunskap från dem om deras situation.
Detta gäller även på det nationella planet.
Det var faktiskt det första Mona S sade var nödvändigt att ta tag i när hon gick på som ordförande... som du förstår föll det inte i god jord hos LO-kollektivet.

Jag ser det så här. S är ett stort parti, kommer även i fortsättningen att ha tung betydelse i regeringsbildningar - särskilt när "borgarna" klantar sig som de gjort denna mandatperiod...

Vad kan då vara bättre än att försöka bedriva rent och skärt folkbildningsarbete inom arbetarrörelsen om
1) Integritet
2) Småföretagande.

Rent ideologiskt vill även sossar befria människor, precis som liberaler vill(e).
Vi ser bara på befrielseakten eller medlen dit på lite olika sätt.
Vad som börjar växa fram inom SAP är synen att samhället aldrig kan bli perfekt, att man inte kan nå något idealt tillstånd.
Man försöker skapa så justa provisorium på vägen mot den totala befrielsen, som man vill uppnå, men egentligen inte vet hur man ska uppnå.

Peter Madison sa...

Hmm...vi har haft små företag i det här landet i 100 år. Mestadels under sossestyre. Hur lång tid ska det ta innan politiker på allvar vill sätta sig in i småföretagarnas situation? 4 år med Reinfeldt har knappast gjort det lättare eller billigare för företagarna heller så jag undrar om den politiska viljan finns överhuvudtaget att förändra och förbättra villkoren. Tomt prat oavsett regering. Sorry att jag låter så neggo...