fredag, september 11, 2009

Alla lösa trådar

Min plan har varit att uppdatera min hemsida med saker jag gör.
Till exempelt, att börja samla små referat av böcker jag läser. Det hade jag tänkt att göra här. Nu har jag inte ens under juli och augusti skrivit upp de böcker jag läst.

Jag har länge tänkt styra om mitt onlineskrivande till min hemsida. Låta den växa helt vilt.
Hellre än att lägga allt här i bloggen.

Men det blir inte som jag tänkt. Jag gör inte som jag själv planerat.


Ett annat problem med bloggen och hemsidor. Jag vill ofta hålla saker inne.

Det finns saker jag inte vill släppa fram förrän i sista ögonblicket.
I min värld är det så det går till att skriva böcker.
Läsaren får då ett färdigt verk.
Inte som här. Något hoprafsat.

Allt det här gör att jag har svårt att koncentrera mig på den bok jag har i åtanke.
Den jag verkligen vill skriva.

Här, några försåtliga och delvis missledande fragment ur första kraschen till boken som den gången inte ens blev ett embryo. (Vissa böcker kraschar oändligt många gånger innan de lyfter).

Kanske samlar jag mig inte eftersom det är så skrämmande att ta tag i en krasch.

* * *
Det som grämer mig mest just nu är att jag inte gjort de där korta referaten av alla de böcker jag läst senaste året.
Idag försökte jag vara åtminstone lite duktigt och listade upp de böcker jag råkar ha liggande på nattuksbordet just precis nu:

Känslans intelligens, Daniel Goleman (Goleman info)
Tick Tack, John Sladek (fantastic fiction)
Den bannlysta vetskapen, Alice Miller (sv. wikipedia)
Tedags för dystra själar, Douglas Adams (douglasadams.com)
Kom och hälsa på mig om tusen år, Bodil Malmsten (Blog)
Idéer, Jack Foster (hemsida)
Virtual Light, William Gibson (Wikipedia)
Absolut, Carl Hamilton (hos adlibris)
Koranens Budskap (Koranensbudskap.se)

Inga kommentarer: