torsdag, december 04, 2008

FRA och Ipreds äckliga historiska trådar

Mejla gärna frågor till denne man:
kenneth.johansson@riksdagen.se
I demokratins namn måste han till slut svara

FRA och IPRED1 är vår tids stora frågor, men de har sin rot långt tillbaka i historien. Jag vet inte om ovanstående centerpartistiske riksdagsman är medveten om det så därför ger jag här lite bakgrund genom att belysa ett litet fragment ur Ifpi:s historia hur de första lagförslagen kom till och vilka som drev igenom dem.
Citatet kommer från en artikel ur den tyska juristtidskriften Archiv für Urheber-, Film- und Theaterrecht av årgång 1938, skriven av R. Thalheim som själv var en av de tyska representanterna vid Ifpis grundande i Rom, den 10-14 november 1933:

"Es ist kein Zufall, daß gerade Italien in Gesetzesform den Weg zu einer Regelung dieser Frage beschritten hat, fand doch im November 1933 in Rom auf Einladung und unter dem Protektorat der “Confederazione Generale Fascista dell’Industria Italiana” der erste internationale Kongreß der phonographischen Industrie statt."
Samma mening i svensk översättning:

Det är ingen slump, att just Italien har slagit in på vägen mot att reglera denna fråga lagvägen, för i november 1933 arrangerades i Rom skivindustrins första internationella kongress, på inbjudan från och under beskydd av “Confederazione Generale Fascista dell’Industria Italiana”.  

Tja. Nu frågade vi ju inte ovanstående odemokratiske riksdagsman om IPRED1. Men så här elaka ser de historiska trådarna ut både för FRA och IPRED. 
När det gäller Ipred anar man både fascistisk och maffiainblandning. 
När det gäller FRA har vi i historien ett kallt krig att falla tillbaka på, därefter IB-affären. 

Varför släpar vi med oss dessa stinkande saker in i en framtid som kan bli bättre. bara vi väljer rätt?

Varför släpa med sig tankegods som är så felaktigt? 

Riv upp den här skiten, äntligen. Gör om. Gör rätt. 

Eftersom de som sitter i riksdagen inte fattat är det hög tid att skicka ännu fler mejl till våra sovande icke vetande, icke svarande politiker. 

Börja gärna med den här mannen ovanför. 
En gång i tiden stod hans parti för väldigt fina värden. Idag vet vi inte längre var det här partiet står någonstans eftersom dess representanter inte vill diskutera med oss medborgare. 

* * *
Upprinnelsen till denna postning finns här

Tack till utmärkta "Gnuheter" , men med vars hjälp jag hittade ovanstående citat.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Anders

Nedan är det jag skrev till kenneth johansson:

Hej

Jag har efter en del saxande mellan olika bloggar kunnat konstatera att
du inte är så intresserad av att kommunicera med människor i
väljarkåren? Eller det kanske är så enkelt att du bara kommunicerar med
människor som delar dina åsikter?

Frågorna kring FRA och IPRED är av arten demokratiunderskott - det finns
en opinion MOT åsiktsregistrering och tittar du tillbaka så såg nog även
du IB affären som en styggelse? IPRED är ett sätt att undergräva
lagstiftarens trovärdighet - ska vi verkligen ha privata 'prisjägare'
som ska ha rätt att misstänkliggöra kanske helt ovetande människor vars
IP adress utnyttjats för olaglig kopiering?? Ska verkligen särintressen
gå före och få större behörighet för kontroll av enskilda än vad polisen
har idag?

Ni tiger igenom ett skifte till ett alltmer repressivt samhälle och med
alla förändringar av lagar och kontrollsystem som gjorts och är på gång
så kan man undra vems trygghet ni försvarar ... när nu tom tandläkaren i
realtid är tvungen att till försäkringskassan anmäla exakt vilken tand
han lagat i just min mun och där försäkringskassan när helst kan tanka
ned data från tandläkarens dator som MÅSTE vara tillgänglig för -
storebror ...

Du sköna nya värld!

Jan Paimo

Anders sa...

Jan Paimo:
Tack. Du har presterat en väl skriven inlaga och det gläder mig att du skickat den till Kenneth.

Nu funderar jag på om jag ska lägga in även detta ditt mejl på riksdagssvar.se under just Kenneth.

Det vore på sin plats, även om frågan lite glider från FRA och mer över i Ipred.
Men jag anser att det inte spelar någon roll.

Jag funderar även på att lyfta upp ditt mejl att bli ett vanligt inlägg på min blogg. Mest för att exemplifiera hur engagerade vi människor faktiskt är - allt medan politikerna blundar - eller vad de nu gör...

Anonym sa...

hej Anders

jag borde såklart skapa en egen blogg - men den skulle tyvärr inte bli fylld med material i den rasande takt som sker hos så många av de bloggar jag skannar varje dag - men en dag samlar jag nog energi till det. I väntan på det berömda ur så får du gärna lyfta mitt mail till bloggen

Jan Paimo

Anders sa...

Jan: Jag har lagt in din text på www.riksdagssvar.se under kenneth Johansson.
På det viset visar vi att han förmodligen även kommer att negligera dig med. Men skickar han mejl till dig, bör vi som vänner av ordning även publicera hans svar på riksdagssvar.se

MvH
Anders