torsdag, december 04, 2008

Dagens lilla mirakel...

...står i mitt liv Fia Arkelsten (m) för. Och det trots att jag åkt branbil med barnen idag. 
Inom riksdagssvar.se har vi träffat riksdagsledamoten Fia förut och då ville hon inte svara på våra "enkätfrågor". Däremot fick en i gänget käka lunch med henne och under den berättade hon varför hon hade tagit ställning för FRA-lagen.

Det måste vi acceptera. Även om jag inte delar hennes uppfattning om FRA.
Söndagen den 23 november skrev jag i en sorts misstänksam fasa ett blogginlägg som jag gav rubriken "Hur mår vår demokrati?" eftersom 54 riksdagsledamöter valde att vara frånvarande när lissabonfördraget skulle behandlas. Jag frågade mig om det verkligen var möjligt att 7% kunde vara frånvarande av naturlig anledning och önskade att någon ville ge mig fakta. 

Idag damp en faktabit in. Fia valde att komma och besöka min blogg och i postningen om hur vår demokrati mår skriva kommentaren:

"Hej! Anledningen till att jag inte röstade är att jag då var på rea och representerade riksdagen. Har skrivit om det här tillexempel: http://arkelsten.blogspot.com/2008/12/att-trycka-p-knappen.html"

minuten senare skrev hon ytterligare en liten kommentar:

"Elände: resa, med s, skulle det stå. /Sofia"

Med risk att mitt första berömmande ord kan låta mansdominantidiotiskt, men jag vet att läsare av min blogg förstår att jag inte menar det så.

Kolla vad gulligt. Intelligent. Trevligt. Underbart. 
Svårare än så behöver inte kommunikationen mellan medborgare och riksdagsledamöter vara.


Tänka sig. Så personlig kan man vara. 
Fast hon är kvinna och jag är man.
Fast hon är moderat och jag är anarkist som röstar på och är medlem i SAP.

Ändå kan vi prata. 
Så sosse jag är, Fia är min moderat!

Det sorgliga är att det borde vara normalen. Inte miraklet och det positiva särfallet efter snart två månaders kontaktförsök med riksdagen.

Edit: Följer man länken till Fia Arkelstens blogg ovan finner man att hon har lämnat in en motion för att få bukt med en del av alla dessa kanske onödiga kvittningar som sker i riksdagen. 

Inga kommentarer: