måndag, november 17, 2008

Riksdagens totala arrogans i lagstiftningsprocessen


Drygt en måndad har gått. Hur ska vi tyda riksdagens ovilja att svara?
Hur ska vi tyda de svar vi fått? 

Vi har nu hållt på i en månad och åtta dagar att skicka mejl med 5 frågor till riksdagens ledamöter. Totalt har vi skickat 1087 mejl. Den förstas frågan lyder:

1. Den information som staten får tillgång till genom FRA-lagen kan användas för att bedriva åsiktsregistrering.

En del har svarat JA - det stämmer. Andra har svarat NEJ - det stämmer inte. 
Många som svarat på våra mejl har valt att inte besvara vara sig denna eller någon av de andra frågorna. Lars Elindersson (m) skrev så här i sin kommentar:
Skruvade frågeställningar. (Jag har inte slutat att slå min fru, för jag har aldrig slagit henne). Dessutom vill jag påpeka att din domän är (medvetet) vilseledande, vilket gör att jag inte ser er undersökning som seriös. 

FAKTA:
Från moderaterna, det nu statsbärande partiet, har vi  fått noll svar och de som trots allt bemödat sig om att inte bara negligera oss har tackat nej genom att säga: "Vi svarar inte på enkäter", i bästa fall.
När vi i vänliga mejl, i telefon, eller till och med i ett lunchmöte, säger att det inte rör sig om en enkät utan om 5 frågor som vi vaskat fram bland flera 100 frågor i bloggosfären, frågor från oroliga medborgare. Då väljer de moderata riksdagsledamöterna att säga: "Jag svarar inte på enkäter".

Moderaterna säger på sin hemsida att de är lyssnande, men jag börjar undra. 

Det hela blir så mycket mer tragiskt eftersom vi i "samurajgruppen" valde att de som röstat på moederaterna tog kontakt med det partiet. Det är alltså sina egna väljare de moderata riksdagsledamöterna vägrar att diskutera med.

Själv röstade jag på SAP. Således har jag mest jagat sossar med mejl och telefonsamtal. SAP är det största partiet och det finns 130 sossar i riksdagen. Tio av dessa har svarat oss, 4 av dem tackade så att säga nej att svara på enkäten. 
Jag är till och med medlem i SAP. Det utnyttjade jag genom att mejla och ringa folk jag kände inom partiet som medlem. Jag talade om för mitt lokala kansli i Jämtland, men även partikansliet i Stockholm att SAP hade allt att vinna på att svara, att det hjälpte dem i opposition, att det rent av skulle se illa ut om de inte svarade. 

Det hjälpte inte. Då tog jag kontakt med ytterligare personer jag känner som är sossar och som skulle in och prata med viktiga nyckelpersoner som mediaansvariga, IT-strateger och så vidare.
Inte heller det har hjälpt. 

Jag vågar påstå att SAP är det parti som blivit mest bearbetat. För det är inte bara jag som bearbetat dem utan fler "samurajer" har varit inne och rotat, bland andra Opassande, som ringde Mona Sahlins sekreterare för att få svar direkt från the Boss Mona. 
Ingenting hände. 


Den bild av våra två största partier som börjar växa fram är dyster. 

Det finns för mig personligen ett undantag bland sossarna och det är Marie Nordén.
Det tog visserligen 2 direkta mejl till henne, plus ett mejl till jämtlands partidistrikt, plus ett direkt samtal till henne innan jag fick svar. Men när jag väl fått svaret har hon och jag börjat en dialog, även om andra saker, exv svårigheten att som småföretagare få del av trygghetssystemen.

Mellanskiktet kd, c, och fp är ungefär som moderaterna i attityd, det finns dock undantag, men jag kan inte svara för dem utan det får ni troligen läsa hos andra samurajer. 

Jag måste erkänna, det bekymrar mig att svaren, när vi väl får dem, är så disparata. Detta faktum leder till en ny frågeställning: Vet riksdagen vad den röstar om i fråga om FRA?

En annan sak som bekymrar mig djupt. Varför svarar inte de två mäktigaste partierna?
Allt medan vänstern och miljöpartiet svarar?

Min spontana gissning är att riksdagsledamöter från v och mp sitter med i lika många utskott, har samma arbetsbelastning och får säkert lika många mejl. 

Varför lyckas vänsterpartiet ha en svarsfrekvens på 86% medan moderaterna har 0%?

Och varför lyckas det näst bästa partiet, miljöpartiet ha en svarsfrekvens på 68% medan det näst sämsta, sossarna, har en svarsfrekvens på endast 5%?

Varför blir vi medborgare så olika bemött beroende på vilket parti vi ställer frågor till?




"Samurajernas" måndagspostning om hur det står till i den svenska demokratin kring FRA. 

Samuraj Josef tar upp historik kring fråga 1. Om vi haft åsiktsregistrering tidigare i Sverige i ett gediget arbete med länkar som han refererar till.

Opassande undrar hur vi ska kunna veta vilka vi kan rösta på i nästa val i sin postning.

Olof reder ut varför vi har varit ytterst noga med att använda distinktionen kan när vi frågar om FRA kan användas för åsiktsregistrering

6 kommentarer:

Lars-Erick Forsgren sa...

ja du Anders, det är beklämmande.

Den stora följdfrågan, som värker i hjärtat, är ju hur "man" (=vi alla) skall kunna få dessa människor i riksdagen att reagera.
Ja, att åtminstone reagera. Även om det blir negativt.

En demokratiskt vald riksdagsman som nonchar väljarna, det är det värsta.

Näst värst är den som är överlägsen och spelar översittare och samtidigt visar djup okunskap i sin ovilja att verkligen diskutera, men som ändå visar livstecken.

Anders sa...

Ja, du Lars-erick
Nu vet jag inte vilken version du läst av detta inlägg, för jag satt just och skrev om det. Jag tyckte det var för surt skrivet från min sida..
Jag har tvättat tonen nu men egentligen står ju samma sak.

Ibland vill jag bara glömma allt det här, och istället för att sitta vid datorn ägna mer tid åt barnen, gå ut med dem på ängarna som de älskar, för de älskar så enkla saker...

Men samtidigt måste jag fotsätta för att förhoppningsvis hjälpa till att göra morgondagen åt dem en smula bättre...

För får våra politiker jobba ostört blir det hemskt. Deras repressiva vilja är just nu enorm, och det gäller globalt har jag börjat fatta.

Fredrich Legnemark sa...

Nu är jag iofs vänsterpartist själv, så detta är väl en partsinlaga. Men, jag har distinkt uppfattningen att många av mina kamrater förstår eller har en vilja att förstå frågor av denna typen...Sen är vi ju inte så belamrade med samverkan med diverse organisationer som skulle kunna tänkas ha intresse av att mörka beslut om frågor av denna typen.

Eller så är det helt enkelt så att många vänsterpartister ser det som en del av uppdraget, att svara på frågor....Är det ändå inte så att inkomna skrivelser diarieförs? Är det inte pinsamt att ignorera dem?

Jag spekulerar givetvis bara.

Anonym sa...

Det är väl inte så förvånande när högste chefen sänder ut signaler som "det vore bäst för alla att debatten dog" och "svara något tekniskt"...

Riktigt tragiskt för demokratin när en regeringschef har den inställningen till sitt folk.

Tänk att man röstade fram denna regeringen...

Anders sa...

fredrichl: Jo, inkommande diarieförs, men faktiskt vet jag inte hur det är med mejl...

I vart fall diarieför vi som driver detta allt själva numer. Så snart vi får tid och ordning ska vi utöka hemsidan med vår mejlkorrespondens med rlm.

Anders sa...

connyT.
Du är inte ensam om att vara liberal, eller att ha röstat på något av de partier som har inskrivet i sina partiprogram att de tror på frihet och integritet...

Jag får fler och fler vänner från "höger" fast jag själv är rätt så röd anarkist.

Jag har lovat mig själv att ge mig in i SAP för att arbeta i dessa frågor, frihet, integritet, datasäkerhet, efter min pappaledighet.

Jag ser inte någon annan utväg än att bilda opinion från båda håll, dels här i bloggosfären, dels inifrån ett av partierna i riksdagen.