lördag, september 27, 2008

Gammelmedias eftersläp

För två dagar sen, bara för att ta ett exempel skrev Mark Klamberg

"Som teknikintresserad jurist ser jag de avgörande frågorna. De är för närvarande gömda i FRA-lagstiftningens bisatser, andra lagar än signalspaningslagen, undantag, uttalanden i förarbeten och förordningar. Vissa kallar detta "detaljer" och när jag lyfter fram dessa "detaljer" blir jag beskylld för att se hjärnspöken. När jag ber om att dessa "detaljer" ska raderas blir det plötsligt väldigt viktigt att "detaljerna" (och därmed mina hjärnspöken) står kvar."

Den nya nättidningen ArvidFalk har kontinuerligt följt vad som händer FRA. Och vad som kommer i skuggan av FRA

Först idag ser jag att DN vaknat ur sin törnrosesömn och faktiskt skriver om att vi bloggare inte alls är nöjda.
Jag vet inte hur många journaliser DN har anställda hos sig, men någon av dem borde väl ändå ha till uppgift att följa vad regering och lagstiftare håller på med i denna upprörande fråga.
Som det är nu nöjer sig DN med att några dagar senare citera vad olika bloggare skriver om saken.
Man nämner blogare som Mikael Elmlund och Henrik Alexandersson

DN gör det för att överhuvudtaget få ihop en artikel. Sen utför faktiskt DN en skymt av journalistiskt arbete: Man ringer  upp Telia, en av teleoperatörerna och skriver så här efter samtalet:
"TELEOPERATÖRER SOM TELIA Sonera förhåller sig likaledes fortsatt avvaktande.
-Vem ska rent praktiskt verkställa att FRA får tillgång till den trafik som domstolen ger klartecken för, blir det vi operatörer? undrar Telia Soneras säkerhetschef Håkan Kvarnström."

Vad visar det här? Att gammelmedia är slöa, likgiltiga, okunniga?
Eller visar det att i bloggosfären finns vakna, intelligenta, intresserade människor som fortfarande tror på demokrati?

Jag vill gärna hylla gammelmedia igen. När de sätter in sina resurser på ett vettigt sätt, de har pengar, kloka och intelligenta och skrivkunniga medarbetare. Det kan bli fantastiskt bra om de sätter klutarna till.

Det är hög tid att de tar sitt journalistiska uppdrag på allvar igen.

Senast det hände var när Fokus granskade just FRA-frågan.

Inga kommentarer: