söndag, augusti 31, 2008

Jannetåget rullar vidare

Rossana Dinamarca vänsterpartiets skolpolitiska talesperson, och riksdagsledamot i utbildningsutskottet.

Rossana KU-anmäler skolminister Jan Björklund eftersom han använt skolverket för att ta fram siffror i egen sak.

(Jag har även ännu obekräftade källor som säger att ministern mörkat och bromsat andra rapporter inom skolverket eftersom dessa har visat att hans teser inte stämmer. Detta säger jag Anders W och inte Rosanna. Jag poängterar även att det ännu är av arten hörsägen och att jag inte kan bekräfta att rapporter skall ha bromsats. (jag har tidigare arbetat som journalist och är noga med källor när jag skall föra någonting till riktig sak)).

Rossana Dinamarca säger:

- Han använder en statlig myndighet för att rädda sitt eget skinn. Det är ingen som har ifrågasatt skolverkets statistik, utan det är Björklunds sätt att förvanska uppgifter som är problemet.

- Med anledning av detta kommer jag att lämna in en KU-anmälan av skolministern. Det är viktigt att markera att det inte är okej att fuska, och det blir inte mer okej för att man sedan försöker göra det egna fusket till en ny sanning genom att specialbeställa statistik.


En gapande och skrikande skolminister inför Ku-förhören, kunde man tro, men jag minns inte alls var den här bilden togs. Den är helt ryckt ur sitt sammanhang och ljuger alltså lika bra som ministern själv.

Inga kommentarer: