måndag, juni 25, 2007

Att blygas

Var går gränsen mellan personligt och privat?

Vad ska man skriva i en blogg?

En del blogginnehavare häver ur sig mer grejer om sig själva än jag skulle avslöja ens för en sådan där professionell lyssnare som stödjer sig på den kvasivetenskapliga läran om psykoanalys och som har tystnadsplikt. För jag tror inte på prat. Än mindre tror jag på kokainisten som hittade på psykoanalysen. Ett av hans mest grundläggande fel var att han till varje pris ville göra en dogm av vår sexualitet.

Jag tror inte att man kan prata av sig bekymmer. Sin nöd. Eller på det viset få sitt behov av tröst mättat.

För något år sedan var jag inne på samma tema. Varför skriva blogg?

Det jag verkligen vill skriva och formulera det skriver jag i mina böcker. Där tar jag mig tiden att tänka och formulera det jag vill få berättat. Bloggen blir på det sättet endast en avskrädeshög för jag vet inte vad för slags texter – eftersom jag inte ens vill vara vare sig personlig eller privat här – eller har dålig kläm på var gränsen går mellan det personliga och privata. Min självbiografiska debutroman ”Månskensligisten” suddar ut dessa gränser fullständigt – och där berättar jag mer än jag skulle göra för någon enda människa, och den boken säljs fortfarande pallvis, och det är det som är det märkvärdiga, för här i bloggen vill jag fortfarande inte skriva.

Jag blygs över att skriva i bloggen.

Jag blygs att vara oöverlagd. Oövertänkt.

Det har gått så långt att jag ibland blygs över korkade saker andra bloggare skriver – vad det verkar, helt utan att blygas.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du får vara precis hur blyg eller oblyg som du vill!
Det enda jag vill är att få tag på "månskensligisten" Är den ute i handeln igen nu? :)

Anders sa...

Susanne: Japp, den finns ute!
Jag har själv sett den på pressbyrån som ligger vid Ösd tågstation, även på BOKIAi Östersund.
Den finns även på www.adlibris.se, där den väl är billigast. Fast den är billig överallt eftersom det är "En bok för alla" som ger ut den denna gång.
Den bör kosta max 30:- i butik och jag har för mig att adlibris tar 21:-

PS. Vår nuvarande regering överväger nu att lägga ned "En bok för alla", trots att det var riksdagen med gemensam majoritet som en gång för 30 år sedan startade denna statsunderstödda utgivning för att få ut viktiga titlar i trycket igen.
Regeringens besparing kommer att bli blygsamma 10 miljoner kronor...

Anonym sa...

Hej!
Kanske kan det vara så att vara oövertänkt eller oöverlagd i mindre offentliga sammanhang är en viktig del i tankeprocessen? För mig känns det i alla fall så. Att tillåtas vara ogenomtänkt, utan krav på formulering, i mina samtal med er har gjort att jag har "sett" saker som jag kanske annars inte hade sett. Det blir ett sätt att skapa struktr som jag har svårt att göra när jag är ensam med mina tankar. Nästa steg blir att formulera tankarna för mig själv, i lugn och ro. Saknar man forum (eller kanske inte orkar använda dom?)för privata samtal så kanske bloggen någon stans kan ersätta detta? SÅ tack för alla braiga samtal o det lär bli fler ;-)
Längtar efter er o hoppas vi ses snart! Res lugnt o ha det mys på turen! Kram Ann

Anonym sa...

Ohh kanon! Ätnligen kan jag alltså få läsa denna bok som jag tjatat om i så många år. Skulle tjatat om den även om inte du var du eftersom jag är så löjligt tokig i självbiografiska böcker. Kan knappt minnas när jag läste en vanlig bok senast.

Jaha så vår nya blåa regering har dragit fram flera bra förslag? Det är ju riktigt underbart! Själva har jag också bloggat om dem idag.... Att bli arbetslös och sjukskriven under en blå regering är inte ett dugg roligt kan jag tala om....

Anders sa...

Hej Ann, Susanne, som skrivit här.
Är på resande fot ju, och har inte haft tillgång till nätet.
Hälsar Anders från Sthlm.