fredag, april 27, 2007

Till grabbarna i Ramsele

Jag berättade ju att mongolerna kunde skjuta bättre med sina pilbågar, bland annat eftersom de använder en tumring när de spänner bågsträngen. Jag glömde att ta med min ring, men så här ser den ut.
Jag har tillverkat den i björk. Det tog mig 14 år att lista ut hur den skulle se ut.


Jag tillverkade en hel mängd olika sorters tumringar, ovan en bild på några av dem, och försökte förstå hur de skulle fungera. Den äldsta beskrivningen av tumringen hittade jag i Mahabarata, en över 2000 år gammal helig skrift, men där beskrev de inte ringen särskilt bra, varken hur den såg ut eller hur man använde den. Som tur är finns numer Internet och det var på Internet jag till slut hittade bilder på tumringar. Söker man på google och använder ord som ”thumbring” bör man få upp ett gäng! Flest tumringar på nätet som jag har hittat kommer från Korea.

Till er som jag lirade fotboll med; Tack för matchen! Det var kul!!

Till er alla; det var kul att komma till er skola igen!!!

Ha en bra dag!

/Anders

Inga kommentarer: