måndag, oktober 02, 2006

Ibland tar det tid

I fjorton år har jag samlat information om mongolerna och Djingis Khan. Bland annat har jag försökt att förstå hur deras tumring som de spände bågsträngen med såg ut. Tidigare har jag läst om denna tumring i många historikers verk. Det har hetat: ”En läpp utgår från ringen och ligger över tumdynan” eller ”En tunga går ut från ringen varmed strängen hålles med pekfingret”, eller ”Ringen är av horn eller sten och ett hack finns i den”.

Genom åren har jag tillverkat oändligt med prototyper. Mest har jag använt korkmattsbitar och tejp för att bygga enkla modeller för hur ringen kan ha sett ut. (Prototyperna är så fult gjorda att jag valt att endast publicera en suddig och dålig bild).

Idag är 14 års mödosamma efterforskningar efter denna detalj över tack vare en nyvunnen vän på bågskytteklubben. Han såg direkt att jag hade en ryttarbåge och sade spontant till mig att jag borde ha en tumring att skjuta med.

När min förvåning lagt sig kom vi naturligtvis i samspråk. Några timmar senare satt jag vid min dator hemma. Mikael mejlade mig koreanska länkar.

Jag har letat på fel ställen. Jag har inte letat i Korea, men det var där de fanns. Åtminstone lätt tillgängliga på nätet.

Äntligen har jag tillverkat en riktig tumring. Inte i horn, som jag egentligen vill, men av björk, och det duger gott.
Fast från början var det förstås bara meningen att jag skulle skriva historiska romaner om Djingis Khan. Inte tillverka grejer.


5 kommentarer:

Peter Madison sa...

Om jag inte vore din bror skulle du vara grymt farligt nära nördstämpeln...! Men du aspirerar på den å det väldiga kan jag meddela. Men å andra sidan blir det ju bra, din tumring så det är väl bara å låta dig hållas....

Anonym sa...

Jag vet, det ena leder till det andra och rätt som det är så står man där som ett fån och undrar vad fan man sysslar med egentligen.
Det var ju meningen att du skulle skriva historiska romaner, om Djingis.
Och så torskar du in på bågskytte. Hemslöjd, typ, fast krångligare eftersom tydligen förlagorna finns i Korea.

Själv håller jag ju på med tomtetillverkning parallellt. Filtade. Det är också nördigt.

Man får väl intala sig att det man skriver blir bättre, eller göra en ny ordning och tänka att man antagligen tillverkar bättre grejer tack vare romanerna...

Renè sa...

.. skulle det gå att göra den i keramik? kanske för vekt matrial..? eller i silver ;) fast det kanske är vekt det med..

Anders sa...

Peter: Att vara lite nörd är enda sättet att komma någon vart och få något gjor...
Sk "vanliga" sitter bara på fik och snackar...

Karin: Filtning skulle jag också kunna torska på! Hur intressant som helst! Mongolernas jurtor var ju filtade, liksom mycket av deras bruksföremål, kläder, vojlock att ha under sadeln osv...

rene: Både keramik och silver skulle kunna fungera! Keramik med någon bra hård glasyr på! Jag har sett tumringar i plast och glas!!
När jag får till en bra förlaga som passar min tumme bra kan det hända att jag sänder den till dig för tillverkning i fräsigare material!

Peter Madison sa...

heh...sitta på fik å snackar...skulle det vara jag det....kan jag väl aaaaldrig tro:)