onsdag, augusti 23, 2006

Förfärande enkel förstörelse

I begynnelsen valde jag en njutbar gyllenbrun bakgrundsfärg, på bloggerspråk kallad ”Template”. Hela min blogg andades solbränna och solbad och lyx och sus och dus. Trodde jag.

Så hände det sig att jag besökte Spacelounge och upptäckte att min blogg såg ut som en rutten kiwi.
Jag är varken envis eller helt förstockad, men behöll färgen eftersom jag förstod att Spacelounge, som äger en Mac, givetvis var felkalibrerad.

En dag besökte jag ett bibliotek. De hade flera terminaler. Överallt, var jag än loggade in, så såg jag rutten kiwi istället för den gyllenbruna solbrända magen, som i mina ögon haft smått sommarljuva och smygerotiska undertoner, varför jag också ursprungligen lät mig förföras och föll för färgen.

Idag bestämde jag dagen T, för Template-Kill-and-Total- Make-over. Operationen förkortades och gavs kodnamnet TKTM. Jag invigde även brodern i planerna, eftersom han är beväpnad med bredband.

Så har dagen förflutit. Operation TKTM gick ej att genomföra som avsett, utan förloppet följde en annan och mer överraskande bana, i det följande förkortad TD. Total Disaster.

Det visade sig, att när man med ett enkelt musklick byter Template så åker alla länkar man lagt upp all världens väg. Likaså alla kopplingar till Bloggtoppen.se och Bloggrankers och, tja… Allt.

Klockan närmar sig midnatt och vi har ännu inte fått ordning. Vi funderar hur vi ska lyckas med TR, dvs Total Recall, men inga lösningar biter. Under tiden dalar bloggen naturligtvis på Bloggtoppen och andra heta ställen i bloggosfären.

På min högra axel sitter Djingis Khan och väser i mitt öra: ”Man ska slutföra det man påbörjat.”
På den vänstra sitter coola latmasken och säger: ”Du grabben, hustrun sover och det står en dunk vin i skafferiet. Gott vin. Du behöver inte ens sukta din ammande hustru. Drick, broder drick.”

Jag tror det är onsdag. Men jag är inte helt säker.

9 kommentarer:

Peter Madison sa...

En liten men ack så viktig korrigering bara: Min iMac är icke felkalibrerad. Det är din sura lilla spelkonsoll eller vad det nu du använder för något som inte återger det som är tänkt att återges korrekt. Så är det. När det plötsligt händer och jag vinner på Triss då ska jag köpa dig en riktig dator!

Anonym sa...

Personligen trodde jag alltid att din bakgrundsfärg skulle få oss att känna det som om vi befann oss på den mongoliska stäppen, lite lätt solbränd mark.

Tyckte mer om det gamla utseendet istället för den nuvarande albinosidan :-)

Anonym sa...

Håller med föregående talare! Och på min ICKE kalibrerade MAC(=fungerande dator) så såg det bara mysbrunt ut!

Anonym sa...

Stopp nu! Sidan har varit "rutten kiwi". Så är det. Nu är den stilrent vit. Tummen upp!
Äldre skärmar brukar kunna återge färger lite knasogt. *funderar på om ni kör med oldies* ;-)

Helena von Hofsten sa...

Huva, som ni säger däruppe. Jag går också i Makeover-tankar, men nu vet jag inte om jag vågar... Fast i och för sig, när jag tänker efter (det händer ibland) är det mannen i huset som får fixa det där. Han får väl kämma in det mellan rensing av stuprännor och hårstrån i avloppet. Ja, ja, så måste det bli.

Anders sa...

Mattias: Du har faktiskt rätt. En stor tanke med förra färgen och Templaten var stäpp... Om man kollar in mina första inlägg i februari ser man dessutom att jag tonade mina bilder åt det hållet också...

Anders sa...

Mattias o hovslagare o Mysla:
På min egen dator var förra färgen oslagbar, men tyvärr verkar den vara mest anstötlig på de flesta andra skärmar jag sett den på...

Anders sa...

Helena von Hofsten: Du, det är ingen fara att göra om Templaten, eller något annat. Man bör bara göra Back up först....

Ingen skugga faller över spacelounge, men det var hela felet vi gjorde. Vi tog inte Back up innan vi började ändra...
Hade vi sparat HTML-koden för hur bloggen såg ut innan vi tryckte på musen, tja, så hade vi besparat oss massor...

I vår enfald trodde vi att vi bara skulle ändra färgen på bakgrunden, men rätt mycket åkte alltså med.

Renè sa...

Welcome to the world of html ;)