onsdag, april 05, 2006

Felande "tunnband"

Idag sade jag upp mitt internetabonnemang hos Spray.
Jag vet inte hur många gånger Spray ljugit för mig, lagt problemet på mig eller en annan part.
För några år sedan hävdade de att det var mitt modem det var fel på när det kopplade ned hela tiden.
Jag bytte modem.
Ingen skillnad.
Då påstod Spray att jag hade en gammal drivrutin.
Jag letade upp drivrutiner på nätet hos tillverkaren, laddade hem. Försökte köra mot Spray modempool. Det gick ibland. Oftast kopplade det ned eller strulade på annat sätt.
Jag körde olika drivrutiner eftersom Spray envisades att de inte hade problem hos sig.
Jag tröttnade.
Jag bytte till Tiscali.
Jag fick två helt problemfria år hos Tiscali. Oavsett vilket modem jag använde, oavsett drivrutin.
Sen köpte Spray upp Tiscali.
Det dröjde någon månad efter övertagandet innan det blev svajigt igen.
Igår kunde jag inte koppla upp alls.
Jag ringde Spray. De hade inget fel. Det var min teleleverantör som hade fel.
Jag ringde Tele2.
De felsökte. Inget fel.
Nästa dag ringde jag Spray igen.
De påstod fortfarande att de inte har något trubbel.
Jag sade att jag försökt ringa de två modempoolsnummer jag fått av dem, från min dator, från min telefon, från min mobil, från grannen och från stan fyra mig bort. Ingen av vägarna gav kopplingston hos Spray.
Då erkände Spray att de höll på att laga lite.
Jag frågade om jag kunde få ett nytt poolnummer.
Nej, det gick inte.
Varför inte?
Då först fick jag veta vad jag anat hela tiden.
Hela modempoolsystemet var utslaget, men de höll på att laga.

Tja, Spray. Det enda ni lyckats riktigt bra med var när ni bluffade Investor att lägga upp riskkapital så att ni kunde lattja internetoperatör en stund.
Mig kan ni inte lura mer.

För det är så, att nu har jag testat er som leverantör vid två olika tillfällen utspridda över en femårsperiod. Under den tiden har ni antigen inte lyckats organisera en support som i bästa fall inte vet vad ni har för problem i tekniken, i sämsta fall är supporten organiserad helt rätt, dvs följer företagets policy att ljuga för att det ska framstå som om Spray aldrig har problem med tekniken.
Som kund bryr jag mig egentligen inte om vilket.
Jag vill bara inte ha med er att göra.

En sak till. Som kund står jag ut med driftstopp i en, två dagar. Jag har förståelse för att saker kan gå snett. Bara jag får rätt information.

Inga kommentarer: