fredag, mars 24, 2006

Obetald halvtidstjänst



Jag tycker om att skriva. Jag valde att satsa allt på att bli författare. Nu är jag det och upptäcker att halva tiden går åt att administrera själva sysslan. Den största energi- och tidstjuven är skatteverket.
Skaffa aldrig F-skattsedel. De påstår att F står för Företagande. Så är det inte. F står för FARLIG.

F-skattsedel är det farofylldaste papper man kan inneha. Förutom att alla N1 o K4 tar tid att fylla i så får man plötsligt inte vara pappaledig hur som helst. Fast Skatteverket river år sig omkring 64 procent av det man tjänar när man har F-sedel blir det krångel med andra snällare myndigheter som ska hjälpa oss att vara pappor.

Försäkringskassan ville först inte hjälpa mig. Jag hade inte uppgivit inkomst eller sjukdom eller någonting till dem på 15 år. Plötsligt kom jag och ville ta ut pappaledighet. Inte populärt. Det blev ett krångligt fall för dem och jag som trodde jag varit duktig som inte stört dem en enda gång på 15 år. Inte en sjukdag. Ingenting. Dessutom trodde jag att jag för en gångs skull var väldigt politiskt korrekt. Jag tänkte ta ut pappledighet. Det har väl alla rätt till?

Motvilligt satte de igång sina kvarnar. Långa utredningar senare, (ja, jag fick lov att gräva fram inkomstuppgifter från 15 år tillbaka, vilket andra myndigheter anser som väldigt preskriberat, möjligen har mord längre preskriptionstid), så löste det sig till slut.

Jag fick vara pappa. Men man fann det bäst att basera pappapengen på vad jag tjänade som lönearbetare hos Ericson år 1989. Hur märkligt är inte det?

Hur har våra företagare det? Hur vågar någon enda starta restaurang eller svets&plåt AB?
De måste göra så mycket tyngre investeringar än jag. Jag köpte billigaste datorn, så var jag igång med att producera text. De måste låna miljoner för att komma igång med sitt.

Hur vågar de?

Inspiration till inlägget läses: Skatteverkets nyss utskickade inkomstdeklaration.
Varje år när den kommer vill jag slåss. Eller lägga mig för att sakta dö.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hmm... å här sitter jag och verkligen funderar på att skaffa F-skattsedel... Nu törs jag inte! ;)

Anders sa...

Sandra: För att de hittade ingen bra mätpunkt. Ena året hade jag tjänat 40', nästa 300'...
Det är så varierande. Jag ville naturligtvis ange 300', men det kunde de inte gå med på.
Att ta en median blev också fel.
så, till slut tog man efter vad jag tjänade när jag var fast anställd sist.

Jag vågar/vill/orkar inte bråka mer. Jag är glad att jag har råd att vara hemma med mina barn.

Och allt är väl mitt fel eftersom jag inte vågat/orkat fylla i nåt papper nån gång för sådär 10 år sen där det stod att jag skulle välja 1,2 eller 30 karensdagar.
Jag orkade inte sätta mig in i det hela. Jag ville jobba och skriva och tjäna pengar, inte fylla i blanketter som aldrig tog slut...
De haglar in med tätare mellanrum än kommentater här. Till slut får de ner en på knä.

Anders sa...

Mysla: Gör du allt rätt. Orkar du kolla upp vad det får för effekter med alla andra 523 myndigheter - Go for it!