söndag, mars 12, 2006

“Fighting a Global War on Terror”

Två bilder och text från Vita husets hemsida



"...We're living in historic times when you think about this world we're in. It is a time of challenge, and it's a time of opportunity. We've got the challenge to protect the American people. My most important duty is to protect you from harm. And we have an opportunity to lay the foundation of peace for generations to come."
-- President George W. BushFebruary 17, 2006

Snygg historisk bild från Vita husets hemsida. Den är tagen när pappa Bush var iväg till Irak 1991

Ett irakiskt barn. Nu. Inte på Vita husets hemsida

De två första bilderna och texten från www.whitehouse.gov/ response/ Bilden på pojken från http://lmno4p.org/images/war/iraq_child.jpg


Bush avslutade sitt tal så fint. Jag tar det en gång till: “…And we have an opportunity to lay the foundation of peace for generations to come.”

Håller barnet med? Vad växer han upp med för minnen? Vilken världsbild ympar presidentens handlingar in i hans sinne? Blir Jihad på något sätt ett begripligt val? Ett heligt krig mot allt som hör till oss i väst?

Eller kommer grabben om några år att säga:

Älska din nästa. Vänd andra kinden till. Sådant som Jesus talade om.
Bush säger att hans tro på Jesus Kristus är stark.

Jag är så ledsen att jag inte förstår.

Ingenstans har jag att vända mig.
Vart ska jag vända mig?

Allah?

Gud?

Jesus?

Jahve?

Hjälp mig.
Jag är ännu inte ateist, men människorna har smutsat ned Guds alla namn så svårt att alla alternativ känns helt och hållet oheliga.

Jag håller liv som något heligt.
Jag håller Gud som något heligt.

Och om vi skiter i Gud så är det så enkelt att jag genom mina barn håller av alla barn.

Är jag ensam om det?
Är jag totalt jävla ensam om det?

Att tro på någon form av helighet? Att det finns okränkbara världen?
Med eller utan Gud.

Jag frågar igen.
Är jag ensam om det?

Varför är jag så upprörd?
Förstår jag inte att billig olja är viktigt? För oss, och för den amerikanska livsstilen? Vad skulle annars hända med världsekonomin? Och om Mr President den äldre och den yngre inte fick skicka iväg sina krigsfartyg vad skulle då hända med de anställda i vapenindustrin? Hjulen måste hållas igång, i alla industrier, annars hamnar vi i ekonomisk depression. Förstår jag inte att det bara i USA finns minst tretusen särintressen som svärmar kring Vita huset för att hävda att just deras produktion eller institution måste hållas igång, särskilt nu när Kina börjar producera ännu billigare, snabbare och bättre. Och förstår jag inte att Saddam var ett kräk och att det var bra att man petade bort honom? Förstår jag inte att vapenmakt ibland är det enda sättet att få bukt med en problemhärd i världen?

Jo, jag förstår det där. Jag är heller inte ensam om att förstå det. Alla förstår det.
Det är ju så enkelt och bra och fiffigt uträknat och sen vill vi få ut en rimlig pension också om tio, tjugo, trettio år, och alla regeringar i hela världen har bestämt att våra pensionspengar ligger bäst och säkrast och mest avkastningseffektivt i aktier.

Det är därför det sitter brända barn i världen och skriker.
Det är därför det sitter brända barn i världen och skriker.
Der är därför gator blir röda av barns blod. Sedan svartnar det.

Blodet.

Fy fan Gud.
Varför gjorde du oss till sådana bekväma fega kräk?

Billig olja får kosta lite skrik.
Från barn.
Från mammor.
Från pappor.

Varför råkade jag surfa förbi Vita husets hemsida?
Varför råkade jag strax efter se bilden på pojken?
Varför kopplade inte mitt tröga modem ned som det brukar?
Varför gjorde mina synapser just den här sammanfattningen?
Är den ens rimlig?

Jag står inte ut, Gud.
Fuck you.

Och kom inte och skyll på mammon. Det var du Gud eller ska jag hellre kalla dig någon form av helighet som skapade oss. Inte han. Inte mammon.

Ja, jag tror fortfarande på helighet.
Det är den enda viktiga upptäckt jag gjort bredvid att det är gott att äta och skönt att skita. Jag har ett heligt rum i mig.
Jag äger andlighet.
Jag är något mer än en kolbaserad livsform som äter och skiter och knullar.

Jag är något mer och eftersom jag är något mer så skriker jag till dig nu. Gud. Helighet.

Jag skriker i vanmakt.
Inom mig. Varje dag när jag inte vaktar mig och lyckas glömma dig.
Helighet.

Och Mr President. Du gör precis det vi i västvärlden bevisligen vill.
Vi tiger ju still.

Så jävla skitigt är det.

Amen.

3 kommentarer:

Anonym sa...

väldit bra. jag tror jag förstår men inte riktit. Du säger att du tror på heliga ting, men hädar inte du?
Ninni.one

Renè sa...

Amen förstår precis, jag känner denna samma vanmakt..

Anders sa...

Nej jag hädar inte. Det är de bokstavstrogna som hädar.